ניווט מהיר

רוצים לקבל עדכון על כתבות חדשות שמתפרסמות

השאירו פרטים והיכנסו לרשימת התפוצה

מה יותר טוב, וויקס או וורדפרס? שאלה שרבים מתווכחים עליה ברשת. האמת שהוויכוח הזה לעולם לא ייפסק, כיוון שמדובר בשתי מערכות שעובדות בגישות שונות. וורדפרס היא מערכת קוד פתוח בעוד וויקס היא מערכת קוד סגור. מה שכן משותף להן הוא ששתיהן מערכות לניהול תוכן (CMS) – אז מה זה  בעצם אומר?

מערכת  CMS

CMS  הן ראשי התיבות של Content Sanagement System או בעברית, מערכת לניהול תוכן. בתחילת עידן האינטרנט, אתרי אינטרנט נכתבו בצורה ידנית כך שכדי ליצור עמודי אינטרנט חדשים היה צורך לרשום קוד ולכן, רק אנשים שידעו שפות קוד יכלו לעשות זאת. עם התקדמות האינטרנט עלה הצורך בכך שגם אנשים בלי ידע בכתיבת קוד יוכלו להזין תכנים וליצור עמודי אינטרנט חדשים.

בעקבות הצורך שגבר, מפתחי תוכנה התחילו לכתוב מערכות אינטרנטיות שיאפשרו גם לאנשים ללא ידע בקוד ליצור, לעדכן ולשנות עמודי אינטרנט בהתאם לצורך שלהם – זו בעצם מערכת CMS.

מערכת ה CMS הראשונה בקוד פתוח שפרצה לשוק הייתה ג'ומלה, אבל אפשר לומר שרוב ילדי שנות ה-90 מכירים את "טיפו" ו- "שעת השין" שאיפשרו לנו להקים אתרים ועמודי אינטרנט בלי ידע בקוד. היום, העולם התקדם, ויש לנו מערכות ניהול תוכן משוכללות שמאפשרות לנו להקים אתרי תדמית, אתרי חנות, אתרי תוכן ועוד, מבלי לרשום אפילו שורת קוד אחת.

וורדפרס ו-WIX  הן שתי מערכות CMS גדולות שמאפשרות לכל אחד ואחת להקים אתר אינטרנט בקלות ובלי לרשום קוד. אם נדבר במספרים, אפשר לומר ש-63 אחוז מהאתרים עם מערכת ניהול תוכן בעולם נבנו על מערכת וורדפרס לעומת 2.3 אחוז שנבנו על מערכת WIX (נכון למאי 2020 ולפי הדוח של w3techs)

כמו שציינתי בכותרת, ההבדל העיקרי בין המערכות הוא הגישה. וויקס היא חברה פרטית שהקימה מערכת ניהול תוכן בקוד סגור לעומת וורדפרס שהיא יוזמה חברתית שיצרה מערכת בקוד פתוח.

וורדפרס

לפני שאפרט על המערכת, כדאי שנבין מהו קוד פתוח? משמעותו של קוד פתוח הוא שמי שפיתח את המערכת שיחרר את הקוד שכתב לציבור הרחב וכך כל מי שרוצה לקבל גישה לקוד המקור של המערכת יכול לעשות זאת. וורדפרס היא מערכת קוד פתוח שרישיון השימוש שלה הוא GNU GPL, כלומר, המשמעות היא שיצירות נגזרות ישמרו תחת אותם תנאי רישיון. תחת הפילוסופיה הזאת, ה-GPL מעניק למערכת זכויות של תוכנה חופשית ומשתמש ב-Copyleft כדי להבטיח שהחירות תישמר, גם אם העבודה שונתה או שודרגה. מכאן הכוח של וורדפרס, רישיון השימוש שלה גרם לכך שהקוד של כל תוסף למערכת יהיה חופשי לשימוש מבחינת זכויות יוצרים. (עדיין יחייבו אתכם על עדכונים, תמיכה וכו')

וורדפרס הוקמה מתוך מחשבה על יצירת מערכת לניהול בלוגים ולכן היא מאוד מותאמת עבור אתרי תוכן מבחינת המבנה שלה, לאט לאט מפתחים התחילו להוסיף למערכת כל מיני תוספות שאיפשרו לעשות עוד דברים עם המערכת מלבד העלאת כתבות.

את המערכת אפשר להוריד ולהתקין על שרת באופן עצמאי, כלומר, בעלי אתרי וורדפרס אינם מחוייבים לשום חברה ויכולים להעביר את המערכת לכל חברת אחסון שירצו. מי שקרא את הפוסט "מה צריך כדי לבנות אתר" יודע שכדי לבנות אתר צריך שרת, דומיין ואתר. למי שאין ידע טכני זה יכול להיות די מבהיל, אבל יש המון חברות אחסון שיעזרו לכם בהקמת מערכת וורדפרס כתשלום על חבילת האחסון שרכשתם מהן.

wix

בניגוד לוורדפרס, וויקס היא מערכת בקוד סגור ולכן הגישה לקוד המערכת וזכויות היוצרים על המערכת שייכות רק לחברת וויקס, זאת אומרת שאם תחליטו שאתם רוצים להשתמש בוויקס, תצטרכו לשלם מנוי חודשי ישירות לוויקס והם יספקו לכם אחסון, דומיין, ומערכת לניהול תוכן.

אם נפשט את הפסקה הקודמת, אפשר לומר שברגע שהחלטתם לבנות אתר בוויקס אתם בעצם משכירים מהם את המערכת, התוכן הוא שלכם אבל המערכת שייכת לחברת וויקס, כך שבעצם ברגע שתפסיקו לשלם לוויקס האתר שלכם ירד מהאוויר, לא תוכלו לקחת אותו אתכם ולהעביר אותו לאחסון אחר.

החסרון של מערכת בקוד סגור מאוד בולט אבל ישנם גם כמה יתרונות:

  1. אבטחה – אתם לא צריכים לדאוג לאבטחת האתר, האתר לא שייך לכם ולכן כל בעיית אבטחה שתצוץ תטופל על ידי הבעלים של המערכת (וויקס)
  2. עדכון ותחזוקת המערכת – גם כאן, האחריות היא של וויקס ולכן לא תצטרכו לדאוג לעדכונים ותחזוקה של המערכת עצמה
  3. תמיכה – בניגוד למערכת בקוד פתוח שבה התמיכה שתהיה לכם זמינה היא רק התמיכה של חברת האחסון, שלא תמיד תתמוך במערכת הוורדפרס אלא רק בשגיאות ובעיות שקשורות לאחסון עצמו, בוויקס תיהנו מתמיכה בכל נושא שקשור לאתר שלכם, מא' ועד ת'
  4. מתאימה לאנשים בלי ידע טכני – בוויקס תצליחו לייצר אתרים יפים גם בלי הרבה ידע בקוד בזכות הכמות העצומה של התבניות שהם מציעים ובזכות המערכת הקלילה שהם יצרו.

נסכם זאת כך

אין מערכת טובה יותר, כי שתי המערכות שונות בתכלית שלהן. כל המיתוסים שרצים ברשת לגבי קידום אורגני, אבטחה וכו' הם אך ורק מיתוסים. הבחירה באיזה מערכת להשתמש תלויה בצורך וברצון של בעל האתר העתידי.

אני אישית, אמליץ תמיד על וורדפרס, כי מבחינתי אתר אינטרנט הוא נכס לכל דבר ולכן מומלץ שהנכס יהיה בבעלותכם. WIX תתאים למי שרוצה לבנות לעצמו אתר בקלות ובעלות מינימלית. בנוסף, כמות ההרחבות והאפשרויות שקיימות בוורדפרס (כולל פיתוח מאפס של תוספים) הופכות את המערכת לגמישה וכזו שיכולה לגדול ולהשתנות עם העסק שלכם בניגוד לוויקס ששם אתם יכולים להשתמש בתוספות וברכיבים שהם מציעים בלבד. ולא משנה במה תבחרו, העיקר שתהיו מרוצים מהאתר שלכם! בהצלחה

יניר שוקרון

יניר שוקרון

בעלים של סטודיו בייגלה, מרצה לעיצוב מדיה דיגיטלית במכללה האקדמית ספיר ובהאקריו

תגובות לפוסט

קהל התראות
עדכן על
guest
0 תגובות לפוסט
Inline Feedbacks
View all comments